2011. október 7., péntek

Hogyan edzek? + táplálkozási tanácsok

Sziasztok!

A mai bejegyzésben arról lesz szó, hogyan edzek, valamint, mit teszek annak érdekében, hogy jobban nézzek ki, jobban érezzem magam. Először is egy pár mondat a helyzetről. Világ életemben volt rajtam felesleg, főleg az alsó hasam környékén és rendszeresen küzdök is vele. Fel le mennek a kilók évek óta. Rengeteg módszert kipróbáltam már, de igazán nekem egyik diéta sem jött be önmagában. Nem szeretem a szabályokat, nehezen tartom be őket, valószínűleg ezért is ment mindegyik nehezen. A másik dolog, hogy se időm, se türelmem nincs például arra, hogy kalóriákat számolgassak, vagy adagokat méricskéljek ki. Nem beszélve arról, hogy ha diétázik az ember, egymagára kell elkészíteni az ételeket és én erre képtelen vagyok.
Rengeteg szenvedés után kitapasztaltam a számomra optimális diéta - inkább életforma - alapvető "szabályait!

  1. Szénhidrátok minimalizálása. - Azért csak minimalizálás, mert semmit nem vonhatunk meg a szervezetünktől. Ha valamit kizárunk, akkor a diétánk nem lesz eredményes. 
  2. Zöldség és gyümölcs minden mennyiségben. - Evvel szerencsére nincs baj, mert nagyon szeretem a legtöbbjüket.
  3. Sovány húsok fogyasztása. - Gondolok itt elsősorban csirkére és pulykára. Emellett elengedhetetlen a halak fogyasztásának beépítése az étrendbe. A vörös húsokat (marha, disznó) sem zárhatjuk ki, de csökkentsük minimálisra. 
  4. Fehér liszt és cukor. - Készítsük teljes kiőrlésű lisztből az ételeket és cukor helyett édesítőszert használjunk. 
  5. Fogyasszunk elegendő mennyiségű folyadékot. - A megfelelő anyagcsere érdekében fontos a napi 2-3 liter folyadék elfogyasztása, ami ásványvíz vagy kalóriamentes édesített víz legyen. Mellőzzük a cukros üdítőket. A 100%-os gyümölcslevek fogyasztását reggeli mellé javaslom.

    A táplálkozással kapcsolatban rengeteg helyen leírták már, hogy mi a fontos (napi 5x étkezés stb.), ezekről nem is beszélnék bővebben. Csak annyit mondanék még el, hogy aki változtatni akar, annak úgy kell felépítenie a mindennapjait, hogy ezek rutinossá váljanak és ne muszájként kezeljük őket. Olyan dolgokat fogyasszunk, amiket szeretünk, de egyben egészségesek is. Az a lényeg, hogy jól érezzük magunkat és nem az önsanyargatás. Ilyen úton is el lehet érni a célunkat, nem csak szenvedések árán.
  6. Az utolsó és legfontosabb pont a MOZGÁS! - Diétával csak úgy érhetünk el hosszú távú eredményt, ha mellette megfelelően sportolunk is. A továbbiakban erről lesz szó bővebben.
A mozgás minden ember számára fontos, nem csak azoknak, akik szeretnék pár kilótól megszabadulni. A legfontosabb, hogy a céljainknak megfelelő mozgásformát és mennyiséget válasszunk. Természetesen az is elengedhetetlen, hogy élvezzük, amit csinálunk, szívesen menjünk el az órára, az edzőterembe és ne kínként fogjuk fel. Mivel én súlyfeleslegtől szeretnék megszabadulni, zsírégető edzésformát kellett találnom magamnak. Az egyik legalkalmasabb erre az aerobic és ennek különböző változatai, valamint a spinning. Nekem ez utóbbi nem jött be, mert a térdem nem bírja az állva tekerést, de az tény, hogy ömlött rólam a víz az edzés végére.
Személyes nagy kedvencem a dance aerobic, amivel egyetemi éveim alatt találkoztam. Ez a forma az aerobic alaplépéseit ötvözi a latin táncok lépéseivel - mambo, cha-cha - és forgásokkal kombinálja. Minden edzésen egy koreográfiát építünk fel, amit aztán ismétlünk folyamatosan. Úgy tűnhet, hogy ez könnyű. Valóban nem nehéz, csak az elején, amíg a különböző lépések berögzülnek, de utána már egy-egy lépéssor felépítése jóval könnyebb. Viszont hatékony, nagyon jó zsírégető, rendesen el lehet benne fáradni.
Egy kis ízelítő, erre az órára jártam én is, amikor még Veszprémben laktam:

Ez pedig egy másik, ezt akartam eredetileg beszúrni, de a blogger Youtube keresője nem találja meg valamiért.:( 

A másik nagy kedvenc nálam a step-aerobic, amiből Veszprémben egy durvább fajtára, power-stepre jártam. Az óra lényege, hogy intenzívebb, mint egy sima step, koreográfiából áll, majd az óra utolsó 15 percében felváltva koreográfia és a különböző izomcsoportok erősítése történik...nagyrészt megállás nélkül. Rendkívűl hatékony és izzasztó.



Tavasszal számos sportrendezvényen jártam, ahol kipróbáltam rengeteg féle mozgásformát, de még mindig az aerobic és step a kedvencem. Egy ilyen rendezvényen találkoztam még egy órával, ami nagyon a szívembe lopta magát, ez pedig nem más, mint az Afrodance. Ez a dance aerobichoz hasonló edzés, csak sokkal lazább, de fárasztóbb mozdulatokkal. Ennek a nagymestere Kiss Gábor, aki a Life1 Corvin Wellness edzőteremben szombatonként tartja ezt az órát. 


Most, hogy hazaköltöztem, nem tudok a kedvenc edzéseimre járni, Pestre most nincs lehetőségem mindig bejárni, így a közelben kellett találnom valami hasonló elfoglaltságot. Heti 2x2 órában járok most egy helyre, ahol az első óra mindig valamilyen step - alap,kombi,non-stop - a második pedig mindig kondi torna, ami erősítést jelent. A különböző izomcsoportokra dolgozunk, has, comb, fenék van leggyakrabban, de a kar, hát sem marad ki a repertoárból.
Emellett persze figyelek a táplálkozásra is, mert ennyi mozgás igazából kevés a gyors eredmény eléréséhez, kellene még mellette futnom is, de azt annyira nem szeretem, hogy rávegyem magam. Az edzőterem nálam azért van kizárva, mert ott nem vagyok rákényszerítve, hogy annyit csináljak, mint ami egy edzés keretein belül meg van szabva az edző által, hanem ott szabad kezet kapok, abbahagyom amikor akarom és az nem hatékony.
Nagy vonalakban ennyit arról, hogyan edzek, ha bármi kérdésetek van, ne habozzatok kommentelni!

Flory 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése